برنامه راهبردی توسعه صنایع صادراتی و رقابتی
طرح مطالعاتی با عنوان «برنامه راهبردی توسعه صنایع صادراتی و رقابتی» در مهرماه ۱۳۹۵ با هدف شناسایی صنایع اولویتدار صادراتی و رقابتی در اقتصاد ایران و همچنین ارایه راهکارهایی برای بهبود عملکرد تولیدات صنعتی با تا کید بر صنایع اولویتدار در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به انجام رسید. این مطالعه ابعاد مختلفی به صورت موارد زیر را پوشش میدهد:
محیطشناسی خارجی بخش صنعت شامل تحولات الگوی تجارت جهانی، استراتژیهای بازیگران عمده تولید و تجارت صنعتی در جهان و رقبای ایران در منطقه، الگوی تاثیرگذاری فناوریهای تحولزا بر نظام تولید و تجارت جهانی.
تحلیل متغیرهای داخلی بخش صنعت شامل پویایی ساختار محرکهای رشد صنعتی، صادرات صنعتی، اشتغال صنعتی و همچنین تحلیل عملکرد رشته فعالیتهای مختلف صنعتی از منظر بار هزینهای و منافع حاصله، تحلیل ساختار بنگاهی در بخش صنعت و استراتژی ۴۶ بنگاه بزرگ صنعتی در ورود به بازارهای صادراتی.
آسیبشناسی بخش صنعت به تفکیک کدهای صنعتی و برحسب الگوی نظاممند رقابتپذیری مشتمل بر مسایل خرد بنگاهی، فضای کسب و کار، سیاستهای بخشی صنعت، روندها و سیاستهای کلان و نهایتا تاثیر فراروندها.
مطالعات پشتیبان برشمرده به انضمام تحلیلهای نظری و تجربی در اسناد سیاستهای صنعتی کشورهای منتخب و همچنین سابقه سیاستهای حوزه صنعت در ایران، منتهی به شناسایی چالشهای کلیدی بخش صنعت و سپس تعیین صنایع اولویتدار صادراتی شد. در نهایت راهبردها و سیاستهای کلان و بخشی به تفکیک حوزههای تجاری (اعم از بازرگانی خارجی و داخلی)، فناوری و ساختار صنعتی ارائه گردید.
مجموعه حاضر در برگیرنده گزیدهای از یافتههای مطالعه در بخش تحلیل وضعیت حاکم بر تولید و صادرات صنعتی در ایران میباشد.